Jak jsem si polétal na motorovém padáku v Norsku

V létě 2010 jsme se vypravili do Norska. Nedalo mi to a vzal jsem si s sebou krosnu. Předtím jsem sháněl informace o létání v této skandinávské zemi, ale bylo jich opravdu pomálu. Našel jsem pár norských webů a napsal na kontakty na těchto webech. Do dnešního dne mi nepřišla jediná odpověď i když se prezentovali jako velice vstřícní piloti.

Zkusil jsem tedy nechat vzkaz na skyfly.cz a ozval se mi jeden hodný člověk s kontaktem na Milana Lindauera, který v Norsku žije a létá. Stejný kontakt jse získal i od obchodníků v Nirvaně. Milan se mi ozval mailem téměř okamžitě a bylo rozhodnuto. Musím se za ním zastavit!

Opravdu se mi ho podařilo najít a popovídat si o specifickém přístupu norských úřadů k motorovému paraglidingu. Do roku 2010 bylo létání s motorem v Norsku zakázané. I on měl tu čest vysvětlovat policii co dělá ve vzduchu s tím vrčícím krámem.

Problém létání v Norsku je ten, že i tam existují omezené prostory, jen vám nikdo něřekne kde jsou. Místní piloti znají ty svoje okrsky, ale žádná dostupná mapa se sehnat nedá. Alespoň prý za rozumné peníze. Když vás ale chytnou, je to pořádný problém a vyjde vás to draho. Draho i na jejich poměry. Navíc každý plácek někomu patří a je potřeba se zeptat majitele pozemku zda mu start nevadí.

Bohužel s Milanem jsem nepolétal, počasí nebylo dobré, tak mi dal pár tipů kde by se dalo vznést. Děkuji mu ale za pár bezvadně strávených hodin u příjemných lidí a tip na přespání přímo na pláži u moře:)

Po pár dnech jsme se téměř náhodně vyskytli u letiště Vaga - je to Mekka všech volnolítačů. Podle GPS jsme si ale mysleli že jsme ho už dávno přejeli:) Na letišti jsem vysvětlil, že bych rád využil plochu na start s krosnou. Hned mi oznámili že je to nelegální a musí někam zavolat. Po půl hodině mi oznámili že to půjde, ale do 22 hodin musím sedět na zemi. V Norsku je v létě světlo i o půlnoci (podle toho jak blízko z pólu jste), takže ta poznámka měla opodstatnění. Chtějí mít noční klid:)

Bylo skoro čtvrt na deset a už se mi moc nechtělo všechno roztahovat na pár minut. Nakonec jsem se rozhoupal a do vzduchu šel 21.40. Přišlo se podívat i osazenstvo letiště. Motorová krosna s trojkolkou je tam pořád ještě exotika. Po pěkném startu jsem udělal asi 3 okruhy kolem letiště zhruba ve 100 m a šel na nízký průlet nad plochou. V ten moment mi chcípl motor a já přistál. Ve vzduchu jsem byl asi 5 minut. Vzhledem k pokročilé době jsem už další start neopakoval. Po návratu domů se mi podobná situace s motorem přihodila zase a pomohl až servis karburátoru. No smůla:( Předtím motor chodil jak hodiny.

V Norsku skoro pořád fouká, takže jsem během letu nepouštěl řidičky abych udělal fotku. Doufal jsem že manželka můj let zachytila, ale jak jsem zjistil, využila můj odlet k úklidu auta, takže jediné foto mám jen po přístání:)

Další možnost k polétání se mi už nenaskytla. Mohu ale říct, že jsem létal v Norsku, i když to bylo jen na pár minut:)

Mohu všem létání ve Skandinávii doporučit, musíte ale počítat s určitým omezením.



s Milanem a jeho manželkouletiště Vagapo krátkém letu

Pavel Gottfried
tel. 605 782 611

www.vzduchoplavci.cz